ELMİN İNKİŞAFINI ƏNGƏLLƏYƏN AMİL – AVTORİTET
(Azərbaycanda ədəbiyyatşünaslıq)
(...baxış...)
II hissə
II hissə
...Qısa bir
zaman kəsiyində əldə olunan bu yeniliklər sovet hakimiyyətinin bərqərar olması
ilə vahid yoldan uzaqlaşdırıldı, mürtəce və millətçi adla damğalanaraq məhvə
məhkum edildi. Yeni yaradılmağa başlayan
və birbaşa sovet ideologiyasına xidmət edən məktəblər və onların yaradıcı nümayəndələri özlərindən öncə olan “avtoritetlər”in təsirindən xilas ola bilmədiklərindən ilk vaxtlar dövlətin ideyalarına köklənə bilmədilər. Bəziləri isə heç buna cəhd də etmədən özlərini yazıları ilə müstəqil araşdırmaçılar kimi və müstəqil yazarlar kimi təqdim etməyə başladılar. Dövlət məhz yeni yaranacaq və dövlətin ideologiyasına uyğun olaraq yazıb-yaradacaq insanların avtoritetlərdən xilas edilməsi üçün ən çirkin yola – repressiyalara əl atdı. Və bu öz nəticəsini yalnız 10-15 ildən sonra verə bildi. Stalinin ölümündən sonra isə insanların olduğu kimi, sanki ədəbiyyatşünaslığın və ədəbiyyatın üzərindən də qorxuluq götürüldü. Buna baxmayaraq ədəbiyyatşünas alimlərin apardığı araşdırmaların əsas qayəsində yenə də dövlətin ideologiyasına sadiqlik hökm sürməkdə idi.
və birbaşa sovet ideologiyasına xidmət edən məktəblər və onların yaradıcı nümayəndələri özlərindən öncə olan “avtoritetlər”in təsirindən xilas ola bilmədiklərindən ilk vaxtlar dövlətin ideyalarına köklənə bilmədilər. Bəziləri isə heç buna cəhd də etmədən özlərini yazıları ilə müstəqil araşdırmaçılar kimi və müstəqil yazarlar kimi təqdim etməyə başladılar. Dövlət məhz yeni yaranacaq və dövlətin ideologiyasına uyğun olaraq yazıb-yaradacaq insanların avtoritetlərdən xilas edilməsi üçün ən çirkin yola – repressiyalara əl atdı. Və bu öz nəticəsini yalnız 10-15 ildən sonra verə bildi. Stalinin ölümündən sonra isə insanların olduğu kimi, sanki ədəbiyyatşünaslığın və ədəbiyyatın üzərindən də qorxuluq götürüldü. Buna baxmayaraq ədəbiyyatşünas alimlərin apardığı araşdırmaların əsas qayəsində yenə də dövlətin ideologiyasına sadiqlik hökm sürməkdə idi.
Bu dövrdə
Azərbaycan klassik ədəbiyyatının araşdırıcıları öz əsərlərində müəyyən mənada
müstəqil elmi qənaətlərə gəlirdilərsə də, bununla yanaşı Nəsimini, Füzulini,
Seyid Əzimi ateist, Nizamini sosialist baxışlı sənətkarlar kimi
mənalandırırdılar. “Molla Nəsrəddin” jurnalını “Oktyabr inqilabının meyvəsi”,
sovet ideologiyasının ən gözəl təmsilçisi kimi ictimaiyyətə təqdim edirdilər. Bu
sənətkarlar və məktəblər haqqında yazılan elmi araşdırmalar Marksın fikri ilə
başlayıb, Engelsin fikirləri ilə bitməklə, oxucuların və gənc elm adamlarının düşüncəsində
doqmatik fikirlər kimi özünə yer edirdi. Çünki ölkədə elmi adları və yazdıqları
saysız-hesabsız kitabları ilə avtoritetə çevrilmiş insanların dedikləri
fikirlər birbaşa dövlətin senzurasından keçməklə özünə həyat və “ölməzlik
qrifi” qazandırırdı.
Bu gün
Azərbaycan və bu ad altında qərar tutan saysız anlamlar öz müstəqilliyinə
yenidən qovuşmuşdur. Qazanılan müstəqilliyin ilk illəri iqtisadiyyatda,
mədəniyyətdə və elmdə durğunluqla müşahidə olunmasına baxmayaraq, hazırda bu
durğunluqdan xilas olaraq öz inkişafının yüksək tempinə gəlib çatmışdır.
Tarixin qaranlıqlarında itirilmək niyyəti ilə yasaqlanan faktlar müstəqil
şəkildə araşdırılaraq xalqa təqdim edilir və tanıdılır. Xalq öz tarixi, öz
mədəniyyəti, öz ədəbiyyatı ilə tanış edilir.
Müstəqillik
əldə ediləndən sonra Azərbaycanda elmin inkişafına dövlət səviyyəsində böyük
diqqət və qayğı göstərilməyə başlanılmışdır. Hazırda biz bunun nəticəsini aydın
müşahidə edə bilirik. Digər elm sahələrində olduğu kimi ədəbiyyatşünaslıq
elmində də inkişafın olması göz qabağındadır. Yeni ədəbiyyat tarixlərinin
hazırlanması, sovet dövründə birmənalı şəkildə təqdim edilən sənətkarların
yaradıcılıqlarının əsil mahiyyətinin ortaya çıxarılması, yasaqlanan mövzularda
araşdırmaların aparılması bu ikişafın vacib komponentlərindəndir.
Lakin bütün
bunlara baxmayaraq, bu gün Nizami, Nəsimi, Xətai, Füzuli, Vaqif, Seyid Əzim,
Mirzə Fətəli, Mirzə Cəlil, Sabir, Cəfər Cabbarlı və s. bu kimi onlarla
sənətkarın yaradıcılığının fövqündə dayana bilən araşdırmaların olmadığı hər
bir elm adamına məlumdur. Belə araşdırmaların mövcudluğu özündən öncə
araşdırmaçıların olmasını tələb edir. Bu araşdırmaçılar birbaşa ali və daha
yüksək təhsil pillələrində müəllimlər tərəfindən formalaşdırılır. Və ən azından
müəyyən məqsədə istiqamətləndirilir. Ancaq ədəbiyyatşünaslıq sahəsində olan
öyrətmənlərin hələ də özlərinə avtoritet hesab etdikləri və sovet dövrünün
yetişdirmələri olan insanların təsirində olması gənc araşdırıcıların klassik
ədəbiyyatımıza yaxın düşməsini psixoloji cəhətdən əngəlləyir. “Nizamini
filankəsdən, Füzulini filankəsdən, Axundzadəni filankəsdən ... daha yaxşı
bilməyəcəksən ki... ?!” kimi fikirlər gənc araşdırıcını psixoloji cəhətdən
sarsıdır və onda inamsızlığın özülünü qoyur.
Bu məsələdə
təkcə öyrətməni deyil, öyrəncini və ya gənc alimi də qınamaq mümkündür. İmam
Qazali əsərlərinin birində qeyd etmişdir ki, “Bunu dəqiq olaraq başa düşdüm ki,
bir elmə son həddinə qədər vaqif olmayan kimsə o elmdəki pozuqluğa, səfsəfəyə
vaqif ola bilməz. O dərəcədə sevməli ki, o elmdən ən böyük alim sayılan kimsəyə
bərabər olmaqla razılaşmayıb onun dərəcəsini keçməli və onun qavraya bilmədiyi
dərin nöqtələri, məqamları başa düşməlidir”. Mütəfəkkirin bu fikirləri elm
adamının avtoritetdən xilas olunması üçün özünü öz ixtiyarına buraxır. Bu çətin
olsa da, bəlkə də, qarşıda qoyulan məqsədə çatmaq üçün ən gözəl yoldur.
Ümumiyyətlə
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında klassik və ya müasir ədəbiyyatımız, ədəbi
tənqid və tənqid tariximiz haqqında yeni araşdırmaların aparılması və ortaya
yüksək səviyyəli elmi işin qoyulması üçün gənc alimlərin avtoritetlərin
təsirindən qurtarması vacib məsələdir. Bu məsələnin həllində və nəticədə
ədəbiyyatşünaslığın daha dərin inkişafında, ədəbiyyat mətnlərinin fözvqündə
dayanan araşdırmaların ortaya çıxarılmasında öyrətmənlə öyrənci – gənc alim
eyni dərəcədə məsuliyyətlidir.
Sərraf Balaxan
sbalaxan@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder